Kalkulator BMI to jedno z najprzydatniejszych narzędzi w pracy dietetyka i osób, które chcą na bieżąco monitorować swoje postępy. Zastanawiasz się, czym tak właściwie jest i co oznaczają uzyskane wyniki? Sprawdź wszystko, co warto wiedzieć na temat kalkulatora BMI!

Czym jest kalkulator BMI?

Kalkulator BMI to jeden z kilku pomocnych kalkulatorów dietetycznych. Jak sama nazwa wskazuje, pomaga on w obliczeniu Body Mass Index. Co to takiego? To jeden z najważniejszych wskaźników, który umożliwia określenie wagi w łatwy i szybki sposób oraz rozpoznanie ewentualnych problemów z niedowagą czy nadwagą. Co istotne, choć kalkulator BMI pozwala uzyskać ważne informacje, to sam w sobie nie jest wystarczający. Zazwyczaj dietetyk stosuje go w połączeniu z kalkulatorem:

  • WHR (Waist Hip Ratio), który pomaga określić rozmieszczenie tkanki tłuszczowej,
  • AMR (Active Metabolic Rate), czyli narzędziem umożliwiającym obliczenie czynnej przemiany materii,
  • BMR (Basal Metabolic Rate), który oblicza minimalne dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, będące niezbędne do zachowania podstawowych funkcji organizmu,
  • TER (Total Energy Requirement), czyli sumę AMR i BMR, dzięki której można określić dzienne zapotrzebowanie na energię oraz jej ilość, którą ciało wykorzystuje w ciągu 24 godzin.

Jakie dane są potrzebne, aby skorzystać z kalkulatora BMI?

Popularność kalkulatora BMI nie jest przypadkowa. Aby skorzystać z narzędzia i otrzymać ogólną interpretację stanu zdrowia, wystarczy podać:

  • wagę,
  • wzrost.

Czasami wymagana jest również płeć. A jak jest obliczane BMI? Wzór, dzięki któremu obliczysz Body Mass Index, nie jest trudny. Wystarczy podzielić masę ciała w kilogramach przez wysokość w metrach do kwadratu.

Co oznaczają wyniki kalkulatora BMI?

Wyniki uzyskane z pomocą kalkulatora BMI pozwalają na ocenę masy ciała. Wyróżniamy dwa rodzaje klasyfikacji:

  • podstawową,
  • poszerzoną.

Co istotne, kalkulator BMI sprawdzi się wyłącznie w przypadku osób dorosłych. Co w takim razie oznaczają wyniki? Wersja poszerzona obejmuje:

  • wygłodzenie (BMI poniżej 16),
  • wychudzenie (BMI poniżej 17),
  • niedowagę (BMI poniżej 18,5),
  • prawidłową wagę (BMI wynoszące od 18,5 do 24,99),
  • nadwagę (BMI powyżej 25),
  • otyłość I stopnia (BMI powyżej 30),
  • otyłość II stopnia (BMI powyżej 35),
  • otyłość III stopnia (BMI powyżej 40).

Czy warto korzystać z kalkulatora BMI?

Zdecydowanie tak! Kalkulator BMI to pierwsze narzędzie, które pomoże Ci w sprawdzeniu, czy Twoja masa ciała jest prawidłowa. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub wyników, które Cię martwią, warto skonsultować się z dietetykiem. Pamiętaj też, że wysokie BMI jest często normalne u sportowców, którzy nie mają dużo tkanki tłuszczowej, a po prostu są umięśnieni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here